Social Sciences
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Social Sciences by Author "Сендецький, Андрій"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
- ItemАртрезиденція як форма культурного діалогу в умовах вимушеної міграції під час воєнної інтервенції(Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2022) Сендецький, АндрійВоєнні події національно-визвольної війни в Україні супроти російського окупанта, які розпочалися у 2014 р. і тривають дотепер, не знівелювали культурно-мистецьку діяльність у країні, а увиразнили форми культурного діалогу з цивілізованим світом, альтернативні традиційним, що властиві для мирного часу. Від 24 лютого 2022 р. – дати початку повномасштабного вторгнення російської федерації на територію суверенної України – демократичні країни світу активно запрошували й продовжують заохочувати вимушених мігрантів до участі в арт резиденціях у їхніх інституціях. Цей гуманний вияв солідарності з Україною сприяє пошуку нових культурно-мистецьких комунікацій, результатом яких можуть стати тривалі проєкти міжнародної співпраці.
- ItemКомплементарність у навчально-пізнавальному процесі міжнародного культурного діалогу: фестивальні практики.(Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2022) Сендецький, Андрій
- ItemКультурна дипломатія ХХІ ст. України і Польщі: спільні та відмінні ознаки(Київ: Інститут проблем сучасного мистецтва, 2023) Сендецький, Андрій
- ItemКультурний діалог vs діалог культур: мова про війну зі сцени(НАКККіМ, 2024) Сендецький, Андрій
- ItemКультурно-мистецький діалог українських театрів на сторінках польської періодики початку ХХІ століття(Видавничий центр Маріупольського державного університету, 2022) Сендецький, АндрійПодано аналіз статей, повідомлень, рецензій спеціалізованої польської періодики 2000–2010 рр., у яких розміщено інтерв’ю, відгуки, враження та коментарі театрознавців щодо сучасних культурно-мистецьких подій Польщі, у яких взяли участь українські митці. Проведена аналітична робота є частиною підготовчого етапу до оцифрування знайдених матеріалів про українсько-польський культурний діалог та розміщення їх у базі даних Польської академії наук. Отриманий попередній результат ілюструє певну спрямованість кожного з аналізованих видань та є підставою для визначення їхнього тематичного напрямку: ретроспективи; фестивальних подій та творчих зустрічей; біографії персоналій і відкриття нових імен; літературного огляду. Активність українських акторів і театральних колективів у мистецькому житті Польщі є одним з індикаторів роботи як урядової культурної дипломатії, так і особистісних контактів між обома країнами, що визначає сильні та слабкі сторони у міжнародних відносинах.
- ItemНаціональні оперні театри України в українсько-польському культурному діалозі початку ХХІ ст.: аналіз офіційних сайтів(Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, 2022) Сендецький, АндрійАктуальність дослідження українсько-польського культурного діалогу крізь призму театральних практик національних оперних театрів України зумовлена кількома важливими чинниками: сценічне мистецтво є виразним маркером інспірацій, взаємовпливів та запозичень культур; театральні практики є чутливим емоційним індикатором до суспільних настроїв та віддзеркаленням знакових подій як соціуму, так індивідуального світогляду митців цієї галузі творчості; вияв різноманітних форм комунікацій між подібними інституціями є статистичним показником інтенсивності міжнародних культурних зв’язків; культурно-мистецький діалог між сусідніми державами є рефлектором ступеню взаємного інтересу до країни комунікатора.
- ItemНевербаліка в мистецтві на прикладі творчості Львівського театру естрадних мініатюр "І люди, і ляльки"(Львівська національна наукова бібліотека України імені В. Стефаника, 2020) Сендецький, Андрій
- ItemНеінституційний театр як інструмент культурної дипломатії в українсько-польському діалозі(Київський національний університет культури і мистецтв, 2023) Сендецький, Андрій
- ItemРоль незалежного театру у культурній дипломатії(Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, 2022) Сендецький, АндрійРезультат аналізу театрально-сценічних практик едукаційної театральної лабораторії «СПІРОГРАФ» на прикладі вистави-казки «Квіткова крамничка» переконливо доводить ефективність неурядової культурної дипломатії. Це уможливлює ствердити гіпотезу про високу комунікацію недержавних театрів у побудові українсько-польського культурного діалогу.
- ItemРоль театрального мистецтва у культурному трансфері на прикладі реалізації Міжнародного Благодійного Фестивалю (трієнале) Казок "KAZ.KAR." (2006–2019)(Львівська національна наукова бібліотека України імені В. Стефаника, 2021) Сендецький, АндрійТеатральне мистецтво — галузь людської творчості, у якій комунікативний простір постійно відкритий до нових віянь у сценічних творах, до креативних інтерпретацій відомих постановок у так званому осучасненому звучанні; є потужним промоутером невідомих спектаклів, майданчиком репрезентації новостворених вистав та давно апробованим медіатором культур. Загальновідомо, що така функція сценічного мистецтва закладена від його виникнення, адже мета кожного твору полягає у художньому відображенні дійсного крізь призму світоглядних уявлень його авторів і виконавців та перманентної ретрансляції творчого продукту реципієнту-глядачу.
- ItemСистематизація форм театральних практик сучасного українсько-польського культурного діалогу(Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2024) Сендецький, АндрійУ статті представлено трансформаційні особливості культурного діалогу з галузі театрального мистецтва між Україною та Польщею за останнє десятиліття, що становить наукову проблему дослідження і є актуальною для вивчення, оскільки у наукових колах інтерес до культурної дипломатії постійно зростає. Мета публікації – оприлюднити результати аналізу цієї проблеми. Відповідно постало завдання – систематизувати виявлені театральні практики поміж українцями та поляками. Методологічна основа базується на якісному методі дослідження з використанням культурологічного, системного та історико-порівняльного аналізів. Звернено увагу на коректне вживання дефініцій і поняттєвого апарату. До уваги бралися насамперед інтернет-джерела, зміст яких наповнений корисною інформацією про українсько-польські театральні зв’язки. Зроблено спробу систематизувати різновиди цих двосторонніх сценічних практик. У цьому полягає новизна представленого дослідження. У результаті було виявлено, що в основному вони функціонують, окрім безпосередньої театральної діяльності у вигляді гастролей, участі у фестивалях, постановок спектаклів, читок сценаріїв та перформансів, а також у видавничій діяльності (рецензії, огляди, статті тощо), діяльності профільних інституцій (науково-дослідна робота, стипендії, резиденції, конференції), навчально-освітньої діяльності. Широта заангажованості українських акторів та інших працівників театрального мистецтва на польських сценічних майданчиках пов’язана насамперед із повномасштабною воєнною ескалацією росіян на територію України з 24 лютого 2022 р., яка стала жахливою фазою російсько-української війни, розпочатої владою путіна у лютому 2014 р. Очевидно, що основною тематикою репрезентації української культури у польському культурному середовищі є війна, злочини росіян та загроза миру в усьому світі, меншою мірою – викриття соціально-побутових, особистісних проблем. Важливим аспектом у цих двосторонніх дружніх контактах стала усестороння підтримка польських театральних інституцій, у тому числі й фінансово. Практичне значення дослідження полягає у з’ясуванні місця і ролі театру у культурній дипломатії та ефективному його використанні в міжнародних зв’язках. Зроблено висновок, що у контексті історії розвитку українсько-польських взаємин відчутні позитивні зрушення, які набули доволі тісних культурних комунікацій. Систематизовані різновекторні прояви театральних практик на прикладі українсько-польського культурного діалогу знадобляться для аналізу діяльності культурного діалогу між українськими театральними митцями та представниками цієї ж галузі в інших європейських країнах, що, відповідно, дасть цільну картину сучасної міжнародної театральної комунікації.
- ItemТеатральне мистецтво України у культурному діалозі з країнами Євросоюзу 2014–2023 рр.(Рівненський державний гуманітарний університет, 2023) Сендецький, АндрійПредставлено результати комплексного огляду ролі театру у культурній дипломатії, як складової культурного діалогу, між Україною та деякими країнами Євросоюзу упродовж тривання російсько-української війни з 2014 р. аж до сьогодні. Розглянуто спектр театральних ініціатив (участь у постановках спектаклів, фестивалях, арт-резиденціях, гастролях), які виникають з метою зміцнення міжнародних комунікацій. Окреслено базові тенденції, що впливають на розвиток театру у контексті культурного діалогу, зокрема «культуру пам’яті». Звернено увагу на зростання інтернаціональних театральних фестивалів, особливо у Польщі, Німеччині, країнах Балтії, які є платформою для обміну ідеями та створенням нових творчих спільнот.
- ItemТеатральний діалог як засіб реалізації культурної дипломатії (на прикладі вистави-казки «Квіткова крамничка»)(Київ: Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2022) Сендецький, Андрій
- ItemУкраїнсько-польська театральна діяльність початку ХХІ ст.: осмислення діалогу культур сусідів і стратегія його вивчення(Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2021) Сендецький, АндрійСучасні глобалізаційні процеси у світі в цілому та в Україні зокрема нівелюють/трансформують культурно-мистецьке різноманіття. Особливо виразно це простежується у театральному мистецтві. Необхідність вивчення комплексного процесу змін, запозичень, адаптацій у галузі театрального мистецтва, яке демонструє рефлексію на динаміку виникнення–засвоєння–інтерпретації кожного соціокультурного явища, є гостро актуальною. Потреба ґрунтовного культурологічного аналізу кращих комунікацій театральних колективів зумовлена використанням їх у творчих практиках у майбутньому. Прогностика уможливить обрати оптимальні шляхи посилення українсько-польського культурно-мистецького діалогу, виявити еволюційні шляхи й характер культурного трансферу. Поняття різновиду культурного діалогу – культурного трансферу, яке виникло ще в 1980-х рр. Серед французьких філологів, набуло універсального значення і стало прийнятним для низки гуманітарних галузей науки.
- ItemУкраїнсько-польські театральні комунікації: деякі аспекти ретроспективи культурного діалогу(Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Видавничий дім «Гельветика», 2024) Сендецький, АндрійУ статті представлено стислий екскурс українсько-польського культурного діалогу у контексті театральних практик. Аналіз окремих аспектів розвитку міжкультурної українсько-польської театральної комунікації є метою наукової розвідки. Історико-компаративний, системний і культурологічний аналізи, ретроспекція й аналітико-синтетичне вивчення фактологічного матеріалу становлять методологічну основу дослідження. Застосування цих методів уможливлює краще виявити сутність й особливості трансформацій, які відбулися в міжкультурній театральній комунікації на прикладі України та Польщі. Звернено увагу на найраніше відомі міжетнічні культурні контакти у сценічній діяльності. Цінним джерелом, яке підтверджує ці міжкультурні зв’язки, є українські інтермедії початку XVII ст. польського діяча вірменського походження Якуба Ґаватовича (Ґавата), котрий народився у багатонаціональному Львові. Зроблено спробу показати сприятливе підґрунтя розвитку польських театрів на етнічній території України. Натомість відповідного релевантного явища на території етнічної Польщі не виявлено. Запропоновано авторський погляд на окремі історико-культурні події українсько-польських театральних комунікацій, опрацьованих під час культурологічного дослідження, що становить новизну наукової роботи. Зроблено висновок, що в українсько-польському культурному діалозі помітний спектр театральних практик, які обумовлені географічним розташуванням, історичним буттям, у деяких аспектах подібним менталітетом цих етносів. Польський театр випереджає український театр у своєму розвиткові через різні об’єктивні соціально-політичні обставини, а дистанцію у комунікації спричиняє періодична суб’єктивна взаємна упередженість, пов’язана з історико-політичними подіями. У майбутньому буде зосереджено увагу на аналізі сучасного культурного українсько-польського культурного діалогу у галузі театрального мистецтва. Це допоможе простежити тяглість цих взаємин і динаміку їхніх комунікацій.