Cultural Studies

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 43
  • Item
    The Ukrainian Vertep – Nativity Performance: On the Question of Incorporating the Christmas / Koliada Celebrations into the National Register of Intangible Cultural Heritage of Ukraine
    (Association Canadienne d’Ethnologie et de Folklore, 2023) Sendetskyy, Andriy
    In this article I review the current status and forms of the Ukrainian vertep (вертеп, nativity performance). The overview is based on my field recordings and historical materials of numerous researchers. I use historical and comparative approaches. Three traditional forms of vertep are practiced today in Ukraine: a dramatic skit of a theatrical group of actors; a choral performance of Christmas and New Year’s carols with a “Bethlehem star”; and a representative nativity scene with a cave or manger called betleiem or shopka, featuring puppet figures of biblical characters. Depending on the form of the performance and the ethnographic region, a variety of scenarios, carol repertoire, and characters can be seen in vertep presentations. This folk-artistic tribute to Christmas in Ukrainian culture merits retention, safeguarding, study, and popularization in the world as an element of intangible cultural heritage.
  • Item
    International Communicative Activities of the Cultural and Creative Project Art Axis: Features of Implementation and Dynamics of Cultural Dialogue
    (Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2024) Havrylovych, Serhiy
    This article explores the origins and development of the International Project Art Axis, led by the Nonprofit Organization “Center for Cultural & Arts Initiatives.” It highlights the distinctive aspects of Art Axis, especially its role in international communicative activities and its broad inclusiveness. The study aims to reveal the results of the analysis of Art Axis as a unique cultural event that serves as a platform for showcasing the creativity of contemporary artists worldwide. The research methodology incorporates collecting field materials, employing observational methods, comparative analysis, the phenomenological method, the cultural studies approach, and the principle of historicism. The scientific innovation lies in systematizing the exhibition practices of the Art Axis project as a platform for the inclusive representation of creative potential across all social strata. Analyzing various types of inclusion in the project confirms their effectiveness, thus demonstrating the practical value of this work. This study can help develop methodological recommendations and lecture courses for students and postgraduates in creative industries and related disciplines. Additionally, organizers can implement some of these practices in other creative projects. The conclusions summarize the results of empirical research and support the hypothesis that the personal activities of its initiators—the cultural elites—play a crucial role in the international cultural dialogue, a form of cultural diplomacy. The project organizers have transformed the involvement of professional and amateur artists and creators from all social categories and age groups into an exclusive practice in exhibition activities. The project notably unites all participants around a creative theme from various countries, ages, experiences, and execution styles. The study also focuses on Art Axis’s “Art Treasure of the Project” fund, enriched annually with works from participants. This collection primarily promotes the culture of memory. The International Art Project Art Axis navigates creative development and reflects contemporary artistic culture globally.
  • Item
    Українсько-польські театральні комунікації: деякі аспекти ретроспективи культурного діалогу
    (Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Видавничий дім «Гельветика», 2024) Сендецький, Андрій
    У статті представлено стислий екскурс українсько-польського культурного діалогу у контексті театральних практик. Аналіз окремих аспектів розвитку міжкультурної українсько-польської театральної комунікації є метою наукової розвідки. Історико-компаративний, системний і культурологічний аналізи, ретроспекція й аналітико-синтетичне вивчення фактологічного матеріалу становлять методологічну основу дослідження. Застосування цих методів уможливлює краще виявити сутність й особливості трансформацій, які відбулися в міжкультурній театральній комунікації на прикладі України та Польщі. Звернено увагу на найраніше відомі міжетнічні культурні контакти у сценічній діяльності. Цінним джерелом, яке підтверджує ці міжкультурні зв’язки, є українські інтермедії початку XVII ст. польського діяча вірменського походження Якуба Ґаватовича (Ґавата), котрий народився у багатонаціональному Львові. Зроблено спробу показати сприятливе підґрунтя розвитку польських театрів на етнічній території України. Натомість відповідного релевантного явища на території етнічної Польщі не виявлено. Запропоновано авторський погляд на окремі історико-культурні події українсько-польських театральних комунікацій, опрацьованих під час культурологічного дослідження, що становить новизну наукової роботи. Зроблено висновок, що в українсько-польському культурному діалозі помітний спектр театральних практик, які обумовлені географічним розташуванням, історичним буттям, у деяких аспектах подібним менталітетом цих етносів. Польський театр випереджає український театр у своєму розвиткові через різні об’єктивні соціально-політичні обставини, а дистанцію у комунікації спричиняє періодична суб’єктивна взаємна упередженість, пов’язана з історико-політичними подіями. У майбутньому буде зосереджено увагу на аналізі сучасного культурного українсько-польського культурного діалогу у галузі театрального мистецтва. Це допоможе простежити тяглість цих взаємин і динаміку їхніх комунікацій.