Arts & Humanities
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Arts & Humanities by Subject "Boykivshchyna"
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
- ItemThe Art of Wood Carving in Carpathians. Ukrainian master of aesthetics from Boikivshchyna(CLUEB, 2019) Bolyuk, OlehBased on one of the most important theoretical approaches – systematic – it was considered creative and emotional activity of masters-carvers in Boikivshchyna. As the result of this work became artistic and aesthetic products for household, ceremonial, religious and other purposes. The main attention is paid to the types of woodcarving, local artistic preferences and product range of Ukrainian highlanders in one of the parts of the Ukrainian Carpathians. Chronological retrospective made it possible to trace individual sustainability of creative ideas and their modern interpretation.
- ItemВироби з дерева. Етнографічні групи Українських Карпат. Бойки.(Фоліо, 2020) Болюк, Олег
- ItemДерев’яне обладнання церков закарпатської та галицької Бойківщини: спільність і відмінність тектоніки й декору(Słupsk: Pomeranian University in Słupsk., 2016) Болюк, ОлегThe accoutrements of wooden churches of Transcarpathia and the Galician Boyko Region: commonality and differences in construction and decoration. The sanctuaries of Transcarpathian and Galician Boyko Region churches have examined to reveal both the universal and the unique features of their wooden construction and decorations. Their common traits are based on the principles of general Ukrainian art, and their originality is revealed through the individual creative manner of the artists and/or individual workshops. Moreover, local artistic tastes are traced through the design of the church interiors.
- ItemДерев’яні вироби в облаштуванні храмів Борщівщини: матеріали експедиції 2011 р.(Борщівський обласний краєзнавчий музей, 2019) Болюк, Олег
- ItemДо питання класифікації архітектурного декору дерев’яних сакральних будівель(Дрогобич: Вид. фірма «Відродження», 1997) Болюк, Олег
- ItemПрестоли бойківських церков: тектоніка та художні особливості (за матеріалами експедиційного дослідження 2005 року)(Львів: Вид-во «Логос», 2007) Болюк, Олег
- ItemСакральне художнє деревообробництво Бойківщини (експедиційні нотатки)(Харків: Вид-во «АТОС», 2008) Болюк, Олег
- ItemСвятилища бойківських церков: типологія та художні особливості дерев’яного облаштування (за матеріалами мистецтвознавчої експедиції 2005 року)(Дрогобич: Вид-во «Коло», 2007) Болюк, Олег
- ItemСучасний інтер’єр бойківських церков: проблема художньої цілісності (за матеріалами мистецтвознавчої експедиції 2005 року)(Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2008) Болюк, Олег
- ItemТвори сницарства Закарпатської Бойківщини (експедиційні рефлексії)(Słupsk–Zielona Góra–Svidnik: University of Zielona Góra, 2015) Болюк, ОлегSamples of woodcarvers' mastery of the Boyko region of Transcarpathia (reminiscences of expeditions). The ecclesiastical objects used in churches during the liturgy are of different artistic value, although of equal importance for the history of sacral arts. The altar with the ciborium, the proskomydiynyk (the credence table) and other objects of woodcarvers' mastery that were uncovered during the art study expeditions on the territory of Transcarpathia in 2005 and 2008, represent variability of their tectonics and artistic features of relatively different areas of their use. One of the main results of the field research is a preliminary (initial).
- ItemТрадиції архітектурного декору сакральних будівель Бойківщини та Лемківщини(Дрогобич: Вид. фірма «Відродження»., 1997) Болюк, Олег
- ItemХудожнє дерево у церквах (за матеріалами західних областей України)(Національна академія наук України, 2020) Болюк, ОлегФеномен художнього дерева, як найдавнішого творчо освоєного людиною природного матеріалу, полягає у широкому його вжитку в більшості сфер буття сучасного соціуму. Особливою художньою естетикою відзначаються дерев’яні вироби, які призначені для використання священнослужителями та громадою у храмі. У науковому виданні уведено в обіг досі недосліджені та неопубліковані зразки профілювання, різьблення, художнього опорядження внутрішнього простору церков, які автор нагромадив у ході експедиційних досліджень упродовж 1995–2016 рр. на території західних областей України. У монографії визначено художні особливості дерев’яних виробів упродовж процесів еволюції і транспозиції декору у системі обладнання інтер’єру церков, розглянуто технологічні прийоми народного й професійного різьбярства, важливі в орнаментально-площинному оздобленні та фігуративній пластиці; розроблено власну типологію профільованих, різьблених, інкрустованих, поліхромних стаціонарних конструкцій і меблів західноукраїнських церков. Книга пропонується науковцям, художникам, священникам, майстрам, студентам, краєзнавцям і шанувальникам української культури.
- ItemХудожні вироби з дерева бойків: архаїчна монументальність і «живописна» геометрія.(Інститут народознавства Національної академії наук України, 2020) Болюк, ОлегArtistic wood creations of Boykos is an important marker of ethnic identity of the Ukrainian group and national cultural signs in general, because their study will always be relevant. The main purpose of the article was popularization of aesthetic preferences of Boyko Masters, which resulted in their expressive works of art of Wood Carving. The subject of the investigation is evolution, types, functions and other criteria of the local artistic phenomenon. Creation shows the artistic taste of folk masters, which includes some plastic or ornamental features, which focused attention as the object of the study. To complete the task and achieve the designated goal it was used the method of formal analytical comparison of wooden works of Boykos. The article is based on a systemic approach, creative and emotional activity of master carvers. Art analysis showed specificity of aesthetic phenomenon of carved items and decoration of dimensional structures in ethnographic Boikivshchyna. Its feature is determined by concise decor; a limited list of the most common reasons of carving; Seizure of geometrical shapes and patterns, but avoiding of precise geometry of the composition. However, the actual performance authenticatesBoyko master as an artist, not a thorough compiler of fragments of the universal ornament. This kind of «picturesque graphic» of Boykos Carving is particularly noticeable in small decor nuances. It is reflected in many semantic signs, including details printed on Christian places of worship. Elements of universal carved ornamentation (circles, rosettes, carved bands etc.) didn’t lose significance during Christianization, although the main focus of the new religion of art focused on the symbol of the cross. It is proved that in comparison with its neighbors — Hutsuls and Lemkos, Boykos are conservative, based on which shaped their pragmatism, including the practice of carving. The scientific value of article is a supplement knowledge about cultural heritage of the Ukrainian ethnic group in the social, anthropological, cultural and art dimensions. Attention is paid to the types of woodcarving, local artistic preferences and product range of Ukrainian mountaineers. Chronological retrospective made it possible to trace individual sustainability of creative ideas and their modern interpretation. The author stated that in the first third of the twentieth century in Boikivshchyna was applied contour carving on the toned surface, which is filled with aniline paints. It is noticed that the last decade of the XX — beginning of XXI century is a period of carving individual practices. The current stage of artistic carving area is Boikivshchyna experimental search, but at the level of professional theoretical knowledge and creative skills. The information is practical impulse for popularizing traditional Ukrainian art as a marker of ethnic identity in the modern process of total globalization.
- ItemХудожні вироби з дерева у церквах Закарпатської Бойківщини: форма, оздоба, опорядження поверхні балдахінів(Ужгород: Вид-во Олександри Гаркуші., 2016) Болюк, Олег